söndag 13 februari 2011

Dags för ny ö.....

Från choclate hills
Nu har jag varit på Panglao (Bohol) cirka en vecka och det känns som om det är dags att dra vidare. Så imorgon åker jag till Negros. Jag inte riktigt bestämt var jag ska bo, men jag tar en första natt i "huvudstaden" Dumaguete och tar det därifrån.

En utvärdering av Filippinerna då så här långt.... Det har varit trevligt här på Panglao, Bohol. Jag tror att det var ett rätt val att åka hit istället för den mer utvecklade party-ön Boracay. Dock är kontrasten mellan Thailand och Filippinerna är ganska stor. Filippinerna är inte ett lika utvecklat turistland som Thailand, vilket har både sina för- och nackdelar. Första intrycket av filippinarna var att de var ganska bryska och pushiga att vilja sälja till varje pris, turister ses lite som plånböcker.

Det är beväpnade vakter och poliser överallt, vilket för mig ger en lite konstig känsla. Man vet aldrig om det är en riktig polis eller om det enbart är någon som köpt uniformen, vilket tydligen händer. Här på ön verkar de multi-taska ganska rejält. Idag såg jag en polisklädd kille hjälpa till i lokala fiskerestaurangen och lägga upp på serveringsfat..... hihihi. Fat här på ön är tydligen alla släkt med alla, så man hjälper väl till :) Ibland är serveringspersonalen direkt nonchalanta och ibland supercharmiga. De är ganska utåtriktade här, just nu sitter jag i "hotell-baren" där internet funkar och lyssnar på personalens "spontansång" till de frekvent spelade kärlekssångerna.....hihihi.... underhållande!

Åker man utanför turistställen så får man se det mer äkta Filippinerna, som den familj som hjälpte oss att fixa moppen häromdagen, de var otroligt rara och hela familjen engagerade sig! Eller de söta små och entusiastiska lady-boysen vi träffade.

Naturen här är otroligt vacker tycker jag. Förutom det turkosa vattnet och vita stränderna så är grönskan på ön en fröjd för ögonen. Choclate Hills på Bohol som vi såg igår var bland det vackraste jag sett.

Summasummarum så har jag lite blandade intryck av Filippinerna. Men jag är lite fascinerad och nyfiken på att upptäcka mer av detta land med en kultur som är blandad av Filippinos samt amerikanska och spanska influenser. Jag ser framemot Negros imorgon.. Om någon har några bra tips så tas det tacksamt emot :)

//Sofia

1 kommentar:

  1. Hej! Jag och min sambo reste runt i Filippinerna i januari 2010. Hans bror har en lägenhet på panglao (Alona studios). Jag blev inte jätte fasinerad över panglao, men lite mysigt var de allt. Vi var över på balicasag och snorklade 1 hel dag, och de var otroligt med fisk och stora sköldpaddor där. Synd att du missade Boracay, för det är verkligen en häpnadsväckande strand. Sanden och vattnet är otroligt, och vill man bara slappa och vara för några dagar är de en underbar plats att göra det på. Skulle vi resa tillbaka till filippinerna så skulle de bli 1 vecka på boracay, och sedan dra vidare till Palawan och el nido. Skulle så himla gärna vilja se miniloc island. ha en fortsatt trevlig resa!

    SvaraRadera