måndag 7 februari 2011

På plats i Bohol - Panglao

Då var man på plats på Bohol, eller närmare bestämt på lilla grannön, Panglao, där de vackra stränderna finns.

Första dagarna tänkte jag mest softa och ligga på stranden och läsa böcker. Dags att stärka på brännan lite, men även vara snäll mot plånboken. Sedan tänkte jag åka på delfin/val-watching. Jag har faktiskt aldrig sett en delfin så det ska bli kul. Jag älskar också att liksom bara vara på en båt.

Det är verkligen annorlunda har jämfört med Thailand. De lägger ner mycket energi på att få turister att känna sig trygga och det finns mycket poliser och vakter här, även på stranden. Syftet är väl att minska kriminalitet mot turister, men det ger alla fall mig en liten konstig känsla. Vakten utanför banken hade k-pist. Lite andra bananer här än det leende Thailand. Men det är alla fall väldigt spännande att vara i ett nytt land. Det var länge sedan för mig, då jag mest varit i Frankrike och Italien för att skärmflyga de senaste fyra åren.

Språket här är en underlig blandning mellan något asiatiskt språk, spanska och en hel del amerikanska ord. De har varit både under spanskt och amerikanskt styre. Engelska är också ett officiellt språk här sa de pratar jättebra engelska har - väldigt skönt.

Snart ska jag gå till mitt hotell där det finns en pool. Jag har bestämt mig for att "komma i form" lite och simma någon halvtimme varje dag. Vi far se hur länge den ambitionen håller....hahhaha, speciellt som jag precis köpt ett paket Oreos, amerikanska kakor som är så goda. Ying och Yang eller nåt va?

Ha det gott!

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar