söndag 19 februari 2012

Söndagsmarknad i Annecy

Vad gör man en söndag i Annecy, när alla prognoser, förutom den alltid så optimistiska norska YR.no, visar på regn eller snöblandat regn? Ja, utomhussporter som flygning, skidåkning känns mindre lockande.

Så man åker in till Annecys söndagsmarknad och handlar mat till söndagslunchen och -middagen. För en sönderstressad svensk kanske detta ter sig som en märklig och gammeldags företeelse. Men när man som vant sig vid den sköna lunken här i Annecy så är det riktigt trevligt!


 

Men ryggan på ryggen och paraply var vi redo för lite söndagsmarknad. Ibland när jag går omkring i Annecy måste jag nästan nypa mig i armen för det är så fint här.


För några år sedan när jag jobbade som en dåre på Stokholms finansmarknad åkte jag ofta till alperna i Frankrike för att skärmflyga på mina värdefulla semesterdagar. Jag vet att jag tänkte: "Tänk om man kunde bo här, flyga när man ville och inte jobba så myclet". Nu lever jag verkligen det livet. Ja, man får nypa sig i armen och njuta av det :) (inte av nypet alltså....)

Chocroutes - typiskt fransk, alpfransk alla fall. Känns väldigt tyskt tycker jag men jag säger inte det högt ;)
Sedan lite inköp av grönsaker.....

Trots regnet var det mycket folk. Det är verkligen fräscht att kunna köap sina råvaror så här. Fast det är klart, det är också mycket dyrare. Och enligt min mening kräver det även en livstil där man har just tid till att köpa in mat på detta viset. Det har man Frankrike.


Till lunch blev det fisk och grönsaker gjorda i en god vitlökssås. Till kvällen ska vi testa lite koreansk mat som faskiskt fanns att köpa där. Inte illa i lokal-patriotiska Savoi :)

Hej då!

1 kommentar:

  1. Hej Sofia! kul att du varit inne pa min blogg. Jag laser din da och da ocksa. Tycker du ar grym som har tagit steget och gjort det du vill istallet for att fastna i gamla vanor. Kram Sandra

    SvaraRadera