torsdag 1 mars 2012

På anställningsintervju i "röda kvarter"

Idag åkte jag återigen in till Genève för att genom "knacka dörr-metoden" söka jobb på både hotell och affärer. Förra veckan täckte jag de stora kanske lite lyxiga hotellen. Så min strategi för denna vecka var att gå förbi den lite mindre medelklass-hotellen. 

Jag navigerade med min egenhändigt gjorda karta (kartsidor utskriva på min skrivare och ihop klistrade till en stor karta) och gick gat upp och gata ner. Denna gång rörde jag mig lite närmare stationen. Efter en timmes arbete tog jag mig en paus på Starbucks för en kaffe. Det kanske inte är ett hårt jobb, men det tar lite energi att söka jobb och ofta få negativ respons.... Mitt i min sköna kaffe stund ringer dock telefonen och ett av hotellen jag varit på tidigare vill att jag kommer dit på intervju inom en timme. Jippi! Jag blev superglad men noterade dock att det var just ett av de hotellen som ligger nära stationen och kanske inte lika mysigt område som lyxhotellens.

Väl där, så går intervjuen bra, på franska men det börjar jag bli van vid nu. Arbetstiderna var sådär; antingen 6.30 till 15.30 eller 14.00 till 23.30 och en helg ledig i månaden. När jag väl går där ifrån så ser jag mig om lite grand. Och då klickar det..... Jag har varit på intervju på ett (visserligen fräscht hotell) i Geneves red light district, de riktigt dåliga kvarteren..... Jag googlade lite på "Dåliga kvarter i Genève", hotellet jag var på som ligger på Rue de Bern, kom genast upp! Där ligger både bordeller och sexshoppar. Jag känner mig lite dum i huvudet just nu

Ja, det är inte lätt att veta när man är "newbie" i en stad..... Jag har ju lovat att gå ditt och provjobba på tisdag, de har redan nämnt lönen, vilket är mer än dubbelt så mycket som i Frankrike. Men jag tror att det blir ett nej tack till jobbet....... hua... Däremot har jag inte bestämt om jag ska gå dit och göra provjobbet alla fall. Alltid lär man sig väl något och jag fick mycket bra information om hur schweiziska arbetsmarknaden idag........

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar