söndag 20 november 2011

Höstens sista flyg randonné?

Idag styrde vi kosan mot Thones, en liten stad nära Talloires, fast på andra sidan bergen. Där mötte vi upp med lite andra glada flygentusiaster för att göra en vandring uppför berget med våra skärmsäckar för att sedan flyga ner.

Denna gång var det på andra sidan av Thones-dalen. Från toppen av berget, vi hade som mål starta ut från ser man ner på Glière. Glières är en historisk plats. Det var på denna otillgängliga plats som den franska motståndsrörelsens verkade ifrån under 2:a världskriget och och dessvärre också blev förintande.


Necropol de Résistance - fältet bredvid minnesplatsen och begravningsplatsen för motståndsrörelsen, var passande markabert nog vår landningsplats.


Denna vandring tog nästan två timmar, puh jobbigt. För idag var jag inte i form och svettades nog bort 3 kg svett..... 


Den medhavda matsäcken som vi åt uppe på toppen var super! Och vilken fantastisk utsikt det var det. Från ena sidan såg vi Mont Blanc......


...... Och från andra sidan Glières. Ganska  häftigt att vara på en sådan historisk plats när man har läst lite om det innan. Jag flög omkring en halvtimme, det lite hösttermik att hålla sig upp på, vilken lyx va?

Är man i Thones måste man självklart avsluta en sportig dag med VÅFFLOR!! Precis lika gott som det låter. Jag och Erik (en svensk kompis här nere) delade på en våffla med nutella, chantilly-grädde och banan...... gött som bara den!






Eftersom jag är född nyfiken var jag även tvungen att kolla hur man tillverkar dessa underverk. Bra slut på en superfin (fortfarande) höstdag!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar