söndag 25 september 2011

Fixa pengar inför resan?

Snart är det dags för La France och det är ju alltid trevligt att utöka reskassan en aning. Det är dyrt att resa och leva i Europa! Så inför resan ner och mina två månaders studier så har jag rensat lägenheten på grejer som jag vill göra mig av med och tjäna pengar. Vart hittar man då andrahandsmarknaden?

  • Blocket.se - här kan man verkligen sälja ALLT! Så länge man har rätt pris (dvs inte för högt) och lite tålamod. Här har jag sålt vinterjackor, kameror, vinterdäck, ryggsäck. Det kostar lite grand för annonsering, 50 kr per annons. Personligen tycker jag att det är bäst att sälja lite dyrare saker för att det ska vara värt besväret!
  • Second hand-butiker. Detta är lite svårare.... För att kunna sälja kläder till butiker bör man leta efter butiker som säljer märkes-kläder. "Billiga" kläder som HM, Kappahl funkar inte.... Jag ringde runt lite och kollade lite med diverse butiker och de kläder de sökte efter var lite dyrare märkeskläder, max 2-3 år gamla, rätt säsong. Här tar butiken en procent-sats och du får betalt efter varan är såld.
  • Vårberg lopp-marknad (loppmarknaden.se) - Detta är en organiserad lopp-marknad inomhus. Man betalar 110 kr för ett bord, klädstång samt stol och får sälja där hela dagen. Här ska man bara sälja grejer som man inte vill ha dvs som man alla fall tänkt sig att slänga eller ge bort. Man får kanske 20 - 50 per grej som man säljer. Och man måste vara beredd på att pruta, det gör alla där, helt skamlöst.  Men det är faktiskt riktigt roligt! Förra året tjänade jag 2300 kronor där på en dag. Dock fick jag sälja grejer mycket billigare än jag initialt tänkt mig. Men om det är saker man inte använder varför inte göra om det till kontakter man kan ha kul med? På onsdag kommer jag att köra en till runda där!
 /Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar