tisdag 18 oktober 2011

Flyga som en.......... sten?

Som utlovat igår så kommer här berättelsen om min mycket pinsamma stund i söndags...... Efter en fantastisk morgon och förmiddag då jag och min kompis hade trekkat uppför en av Annecy-topparna så var det dags för att flyga lite. 
Ja, så har fint startade jag inte denna dagen..... dessvärre ;)
Jag som haft feber hela helgen (nej det är INTE efterkonstruktion) tänkte att: "jag har egentligen inte lust, men hur många fina dagar kommer det i oktober?". Klockan 15.00 var jag uppe vid Plan Fait - starten med mina kompisar och alla "locals" som jag känner. Just nu är det relativt turist-fritt här och nästan bara bekanta uppe på starten. 

Ja, så var det då min tur...... Jag fick gå före en kille som var snäll nog att lämna plats. När man ska starta skärmflyg från ett berg måste man ha "vind i skärmen" vilket man får genom att man har vinden i ansiktet och man själv hjälper till lite grand. Starten på Plan Fait, är fantastisk - stor och fin, möjligtvis lite termisk ibland, men denna dag inget problem!

Jepp, skärmen kom upp, kanske dock inte så mycket som jag önskat mig. Jag körde dock på, med tanken att "om jag avbryter starten" måste jag samla ihop skärmen igen och gå upp och starta om, jobbigt! Sen stängde nog min hjärna av för jag sprang på med en skärm som inte ville flyga. Precis nedanför starten finns ett stort buskage = en jäkla massa träd. Där landade jag....... Idiot......

Oh my good, vad pinsamt!!! Jag som har flugit i 5-6 år! En tanek jag hade var: "Det här händer inte, jag drömmer jag vaknar snart". Det gjorde jag inte.... Här visade sig dock fransmännen från sin bästa sida. 4 rara killar kom springandes genom buskarna, och ja det var väldigt snårigt, för att hjälpa till. Snabbt konstaterade de att jag inte var skadad. Däremot började jag som en lite flicka gråta där jag stod i buskarna, alldeles insnord av skärm, buskar-helveten och skam!!! Såhär i efterhand kan jag ju tycka att det inte var så farligt. Som de andra piloterna sa: "Det har ju hänt alla", det tröstade inte just då utan jag tyckte väldigt synd om mig själv.....hahahaha.

Såhär fin är starten på Plan Fait - så det finns ingen anledning att strassla in sig i buskar :)
Jag kan ju lätt konstatera vad jag gjorde för fel med min "flyga bland buskar"-start och inse att det faktiskt är ganska komiskt, en bra lektion i ödmjukhet om inte annat. Samt ett plus till alla snälla franska piloter som hjälpte mig med skärmen. Ett speciellt plus till piloten som avstod från sitt eget flyg för att köra ner lilla gråtmilda Suedoise till starten. J'aime la France!!

/Sofia
(med en gnutta humor och självdistans......)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar