lördag 15 oktober 2011

Höstflygning i Annecy - när den är som bäst

Här i Frankrike, Annecy så är det populärt att kombinera flygningen med andra sporter. Så idag gjorde vi en vol randonné. Det innebär att går upp i ottan, klockan åtta alla fall, sedan tar man sin skärm, randonnésele, ett lätt hjälm och vandrar uppför berget till en start man inte når med bi.


Fransmän, alla fall i denna region är ju väldigt sportiga, så att kombinera en jobbig fysisk aktivitet med flygning är en självklar grej här nere..... När vi började att gå från Plan Fait, ca 960 m, så var det fortfarande molntäckt på himlen. Men ju högre vi kom desto mer kom solen fram..... underbart!


Mina Randonné-kompisar, Betrand och Bob, ju lite vanare än jag att "promenera" upp för berget, men de var snälla och höll ett snällt tempo...... puuuhh. 


Promenaden tog cirka 1- 1,5 timme. Inte illa att ha hunnit motionera lite innan dagens första flyg.Var dock lite trött när vi kom upp......


Uppe på "La Frette", startplatsen precis bredvid de berömda "Tänderna" vid Annecy-sjön, så strålade solen och vi pustade ut ett tag. Hela dalen var även täckt med moln, det såg ut som ett enda molnhav - otroligt vackert!


Några vana lokala piloter  startade ut molnhav till trots. Men det försvann snabb och både nedre starten, Plan Fait och landning blev synliga.


Som skärmflygare vill och får man inte i moln av den självklara anledningen - man ser ingenting och det gör ont att flyga in i berg. Men killarna och tjejerna här nere - kan verkligen flyga :)


Det är lite speciellt att flyga i en randonné-selé. Den är som en något större klätterselé och också utan nödskärm, vilket gör att jag alla fall nöjer mig med ett längre nerflyg. Men för de som ville fanns det lite begynnande termik för det som vill hålla sig kvar i luften lite längre.


Min lånade sele hade även fina grälla nittio-talsfärger - woho. Efter att ha landat på Perroix, käkade vi lunch i den varma lunchsolen på Cafét som ligger vi landningen. Det var fullt med folk där, då många hade tagit sig ett mysigt morgon-flyg. Så för min del blev det mycket kindpussande och glada återseenden! Vi tog även ett till flyg på eftermiddagen. Men efter en timmes svävande i luften kände jag mig klar och ska nu ta mig ett bad och kanske en sen siesta :)

à demain!
Sofia

2 kommentarer: