onsdag 19 oktober 2011

Muntlig presentation på franska!!!

Skolan där jag läser min franska-kurs heter IFALPES och delar lokaler med en fransk högskola som heter IPAC, där det går relativt unga fransmän som vill lära sig "internationell business". Dessa (60 ungdomar) skulle vi idag göra en presentation för i ämnet: "franska stereotyper". Lite nervöst var det faktiskt! Jag menar en sak är att snacka på svenska eller engelska, men sitt tredje språk - oh la la.....


Herregud tänker ni, hur framför man detta till fransmän utan att förolämpa dem? Jo, man väljer de positiva sakerna :)Jag valde att prata om den franska livsglädjen.


 Dvs där svenskar väjer att jobba, jobba, äta snabbmat, "spara semester" m.m. så jobbar fransmännen minimalt, maxar sin lediga tid som man fyller med sport aktiviteter, matlagning som får ta timmar, långa filosofiska diskussioner.


Man njuter och profiterar av livet helt enkelt. Min slutknorr var: "kanske har de "icke så arbets-intresserade" fransmännen löst hemligheten till ett lyckligt liv?". Ett annat ämne som tog upp lite oväntat av en japansk herre i min klass, var "hundbajs på gatorna". Han är pensionär och mycket välutbildad och hans ämnesval kändes helt oväntat om än han var mycket engagerad när han pratade och dessutom till de franska studenternas glädje sjöng en liten sång japanska. Kul när folk överaskar en :)


/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar