tisdag 24 januari 2012

Skidåkning utan sikt - det nya svarta eller?????

Ja, det kan man ju undra eftersom även denna dagen bjöd på moln, skidåkning i moln/molnbas eller snöoväder. Men bitvis var det faktiskt lite sikt och det regnade faktiskt inte. 

Jag är således fortsatt mycket optimistisk och entusiastisk nybliven skidåkare :) 

Med mig som sällskap i backen hade jag Jan (Kanada) och Jean-Jacques (värdsmedborgare)! Vi kämpade på tillsammans i backen med att få svängarna att se riktigt snygga ut. Man vill ju inte "ploga ner" för backen, inte coolt, utan det är att hålla ihop skidorna som gäller. Även om det ibland är på bekostnad av farten och i mitt fall leder till ........ tant-hastighet!

 

Jag kan ju inte så mycket teknik mer än vad kompisar och pojkvännen försökt att lära mig under min korta karriär som "cool skidbum i senare 30-årsåldern". Men när jag ska lära mig en ny sak, rent fysiskt, funkar det bäst om jag får LITE och KONKRET information för att sedan öva själv i praktiken.


Min hjärna fattar ganska snabbt, men för kropp att sedan omsätta detta i praktiken......hmmmm.... ja, det kan ta ett tag........ Men sedan kommer kroppen ifatt hjärna och harmoni uppstår!!!! Jag tror att jag nästan är där :)


Det var lite utmanade att åka idag då sikten bitvis helt försvann. Man visste inte exakt vart man åkte eller hur brant det var. Eller som Jan sa efter andra åket: "Den här backen är mycket bättre än den första" - fast det faktiskt vara samma backe, bara lite mindre dimma/moln! Hahahaha!

 

Efter två timmars åkning sa alla fall min mage ifrån och vi åkte ner till restaurangen och käkade. Det blev Tartiflette, mer "Haute-Savoie" (den starkt lokalpatriotiska regionen vi befinner oss i) kan man inte bli! Det är som en potatisgratäng med bacon i........ soooo good!

Del två i "riktig coolhet kommer naturligt"
Med fyllda magar gav iv oss upp för backen igen! För att förbättra vår taktik under dagen kollade vi även in skidskolorna - rödklädd skidlärare med en string ungar åkande efter sig! Faktiskt lärorikt. Men nu sista timmen åkte vi bara! Tekniken och "the know how" får komma sedan. Jag åker främst för att för att det är sååååååå roligt! Inte för att prestera, som jag lite grand gjort inom skärmflygningen. Nej detta är bara glädje!

Nästa lediga dag är torsdag och då ser vädret super ut - bara sol, woho!!!! Då ska det bli åka av ;)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar