måndag 16 januari 2012

Praktikaliteter för att bo i Frankrike

Ja, trots att både Sverige och Frankrike är EU länder så är det inte helt enkelt med byråkratin för att att bosätta sig här. Som turist är det inga som helt problem att resa in, bo tillfälligt, ta ut pengar från automat.

Men när man bor här måste man för att "finnas i det sociala systemet" göra föjande:
  • Skaffa Carte Vitale (typ försäkringskassan) för att få ett sociale securité (som ett personnummer). detta kräver
    • Ha arbetsintyg från Frankrike (dvs du måste ha jobbat innan)
    • Franskt bankkonto (detta kräver hyreskontrakt samt arbetsbevis och tar cirka några veckor att få??????)
    • Att skaffa lägenhet, dvs hyreskontrakt utan fast jobb som utlänning kan vara riktigt svårt. Jag har gått en mellanväg, jag bor på ett lägenhetshotell med anständig hyra och de har skrivit de hyreskontrakt som är nödvändiga för byråkratin
    • För att jobba i Frankrike krävs ibland att du har fransk social försäkringsnummer samt konto, men det finns även en hel del arbetsgivare (på turistorter) som är ok med utländska personnummer samt kontonummer :)
    • Födelseattest från Sverige
    • Samt diverse blanketter som du måste fylla i........puuuuh
När du sedan fått ditt kort DÅ FÖRST finns du i det sociala systemet, typ man får ta del av sjukvården. Jag är dock fortfarande skriven i Sverige, hos lilla mamma eftersom jag inte har min lägenhet kvar längre. Min kompis som officiellt har flyttat hit har skrivit sig i Frankrike och fick ett papper från skattemyndigheten att: Nu är du utskriven från Sverige och ligger inte inom det svenska social försäkringsnätverket!!!!! läskigt!

Men summa summarum - för att komma in i franska samhället är det naturligtvis viktigast att skaffa ett jobb och det har jag ju om än tillfälligt :)


Ja, det var allt om praktikaliteter i La France. Nä nu ska jag ta mig ett bad innan jag börjar jobba kl 12.00 :)

/Sofia

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Fin och rolig blogg.

    Kolla in Http://www.frifrakt.nu

    Vi har rabattkoder till hotell och reser världen över.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tackar så mycket! Jag tar mig en titt på er site :)

    SvaraRadera