tisdag 31 januari 2012

En exotisk touch på kvällen

I Frankrike handlar allt om mat, alla fall fransk mat. Den franska matkulturen är ju väldigt bred och erbjuder många läckerheter. Här i alperna tycker jag dock att maten ofta påminner om det tyska köket: sauerkraut, korv m.m. Men det håller jag diplomatiskt tyst om. 

Lika uppskattat som det är att driva hejdlöst med monsieur Sarkozy är det lika inacceptabelt att ha mindre positiva synpunkter på matkulturen här :)

Igår var det min tur att inhandla mat samt laga maten och eftersom jag inte är någon stjärna i den franska matkulturen eller i köket heller för den delen så vilja hitta något lite exotiskt. Dvs utländsk mat..... 

I de svenska matbutikerna är ju thailändsk, indiskt och övrig asiatisk mat en ganska integrerad del av butiken. På den stora "hypermarchéen" (=gigantisk stor matbutik, känns flera kilometer lång) fick jag leta länge för att hitta "Asiatique", produkter från Asien.

Efter ett tag hittade jag den lilla färgglada hyllan med bland annat thai-mat och Cuisine Sofia bjöd igår på wok med nudlar, kyckling, grönsaker samt god stark chili/koriandersås...... Min franska vän var omtumlad efter alla de utländska och exotiska smakera men uppskattande ;) Bra att prova på lite nya kulturer ibland :)

Nej, nu ska jag fundera ut ett smart, snabbt och effektivt sätt att skotta fram min bil på. Det har snöat metervis, nästan..... 

Här i Frankrike använder vi vinterdäck utan dubbar....... läskigt och väldigt halt att köra i när det är snö. Oftast är det lyckligtvis snötfritt på vägarna så det är inget problem. Men idag kommer jag att köra i tant-fart med stora avstånd till bilen framför :)

À tout mes amis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar