fredag 27 januari 2012

Jobbfunderingar

De senaste veckorna har jag jobbat på en affär som heter Jules, en stor kedja som erbjuder kläder för män. Riktigt trevligt, om än inte speciellt intellektuellt krävande. Men återigen bra övning på franskan och det känns bra att ha jobbat igen i Frankrike.

Dock är det lite svårt att leva på, då det är tillfälligt jobb och minimilön, vilket jag inte förstår hur folk kan leva på!?!??! Prisnivån är ändå rätt hög här. Lönenivån i övrigt på de jobb som finns i Annecy, ser lika blygsam ut. Så jag inser att jag måste bredda mitt sökningsområde.....

 
Tur är att Geneve ligger i närheten. Skillnaden är mycket högre löner, mindre social säkerhet (dvs man måste komplettera med egna försäkringar), man måste jobba mycket hårdare (även om varje fransman förnärmat skulle förneka detta så är det ett faktum). 
 
IKEA kanske, ligger ju nära Annecy..... ?
Jag håller mig fast vid tanken att slippa gå tillbaka till finansmarknaden, som jag lämnade för drygt ett år sedan, som ett vrak och en urvriden trasa. Jag tar hellre något som ger mindre betalt och där jag kan ha en fritid. Det är ju faktiskt därför jag sa upp mig och förändrade hela livet :) Men något mindre än minimilön vill jag ju ha så man kanske får kompromissa lite......

Några idéer, tips välkomnas gärna :)

Nej, nu måste jag sluta. Ska laga middag till min vegankompis Maud (som är mycket snäll och aldrig befunnits sig i en ilsken demonstration utanför McDonalds) som uppenbarligen inte äter kött, men inte heller fisk, mjölkprodukter...... hmmmmm..... Tricky, men det ska gå!

Trevlig fredagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar