tisdag 8 mars 2011

Kuching

Kuching som jag anlände till idag är egentligen bara ett "mellanställe" innan jag drar vidare till Singapore och Kuala Lumpur. Men som så mycket annat, visade sig det bli en trevlig överraskning! 

Staden, som jag tänkte ta en närmare titt på imorgon, är riktigt gullig. Den ser nästan lite sydeuropeisk ut med både strandpromenader och färgglada hus. OCH McDonalds som jag käkade på idag.....mums!

Dagen spenderade jag dock på Sarawak Cultural Village, ett slags levande museeum där några av alla de etniska grupper i Malaysia, i detta fall Sarawak regionen, representerades.


Man fick gå in och kolla i olika hus representerade av de olika folkgrupperna, faktiskt riktigt intressant. Malaysia är verkligen en smältdegeln av olika folkslag, religioner och traditioner. De största folkgrupperna är förutom malayer, kineser och indier och religion islam, buddism och taoism..... bland annat.

Min kompis på den "kulturella turen"
Jag fick även sällskap av en malaysisk tjej som hette Cheslin, på besök i Kuching med sin man som dock inte var med för dagen. När man reser brukar man allt som oftast lära känna resande som är västerlänningar. Så det var riktigt kul att umgås med en "inhemsk" och jag bombarderade henne med frågor nyfiken som jag är. Frågar man inte får man inte svar :)

Sofia "in action" i det kinesiska huset. Så här mal man ris tydligen...
Cheslin bor i Kuala Lumpur, dit jag ska om några dagar och jag fick lite bra tips av henne. Hon föreslog dessutom att jag skulle slå henne en pling när jag kommer dit så kan hon visa mig runt lite. Vilken tur jag har va?? Ska bli väldigt trevligt alla fall :)

Nä, nu ska jag surfa vidare för att hitta något ok ställe att bo på i Singapore. Antingen bor man billigt och sunkigt eller billigt och i delat boende. Eller så får man betala för sig. Jag hade tänkt att ta någon dag där jag unnar mig lite, så det får nog bli i Singapore.

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar