söndag 20 mars 2011

Klätterbilder - Ton Sai....

Då är man faktiskt tillbaka på Koh Lanta igen, efter en och halv månad sedan jag var här sist! Det var inte egentligen planerat, men eftersom jag lite spontant bestämde mig för att följa med en kompis och klättra på Ton Sai, Thailand så var jag ju i närheten. 

Här kommer jag att möta upp min kompis Jenny från Stockholm om ett par timmar. Sitter just nu i Saladan hamn och väntar henne och hennes kompis. Så när man kan kommit tillbaka till civilisationen och WIFI igen så tänkte jag passa på att lägga ut lite bilder från Ton Sai och klättringen. Vi var klättrade båda på väggar på Ton Sai och Railey Beach.


Klättring är nääääääästan lika roligt som flygning och kanske roligare än dykning :). Dessutom är det mycket tillgängligare. Jag hade även en utmärkt lärare i min kompis som har klättrat i 20 år. Så jag tycker att jag har förbättrat min teknik och dessutom fått lite mer muskler.....


En liten parentes, sådana här små raringar (se kattungen ovan) finns det lite överallt på Ton Sai beach. De är såååååååå söta! För en som fullkomligt älskar katter så är ju det helt underbart. De verkar vara väl omhändertagna också.

Ovan bild visar vyn från östra sidan av Railey beach. De stora klippformationer som syns i bakgrunden finns lite överallt och ger verkligen ett dramatisk intryck, oerhört vackert!


När man klättrat lite längre än jag så kan man ju ge sig på dessa formationer! Det kräver förutom bra teknik en hel del armstyrka och "jävlar anamma". Graderna på de väggar jag ger mig på är 5 - max 6a.  De på ovan bilden kanske skulle vara en 7-8:a......

Självklart måste man ju hylla de lokala gudarna på beachen och på Railey verkar de ju vörda, ja vad ska man säga...... det manliga?


På ovan står jag med utkik mot Ton Sai Beach efter att ha gått igenom en grotta från Railey beach. Min kompis sa när vi hade kommit en bit på väg in i den mörka grottan "I think this is the way"....... Kändes lagom betryggande, men vi kom ju fram alla fall. Från denna avsats firade vi ner oss i rep cirka 15 meter ner till ett nytt ställe att klättra på. Lite pirrigt minst sagt, gör man fel har man ju bara sig själv att skylla...

Ovan, min kompis Pedro som klättrar, på en något högre nivå än jag. Det är kul att se duktiga klättare, de liksom dansar upp för väggen. Jag flåsar, svär och låter som jag har allmänna förlossningsbesvär när jag tar mig upp för en väg som är lite "utmanande". Det roliga med klättring är dock att för varje steg man kommer upp så är det en seger, en seger över väggen och en seger över sig själv.

Pedro och Feran - del av den "spanska delegationen" på Ton Sai!


Jag hade en otroligt kul vecka på Ton Sai, dessutom har jag lärt mig mycket och förbättrat min klättring. Ser framemot nästa vägg som jag tar mig an! Ibland är det kul med slöa semesterdagar, men mestadels är det kul att göra något vara aktiv och hitta nya utmaningar!

På Koh Lanta tänkte jag dock börja med en slapp dag, kanske en massage - min kropp värker lite av all klättring. Men sedan blir det nog lite dykning :)

//Sofia

3 kommentarer:

  1. Du har en förmåga att träffa på spanjorer överallt..
    /Micke

    SvaraRadera
  2. Ja, men de är ju sååååå trevliga :)

    SvaraRadera