fredag 4 mars 2011

Dykning Sipadan, Borneo!

Igår avslutade jag min advance kurs, vilket innebär att jag får dyka lite djupare och har lärt mig lite nya saker! Så idag var det dags för den stora tilldragelsen...... att få dyka i Sipadan. Det är en av många öar här ute som erbjuder fantastisk dykning.


Dykning på Sipadan är begränsat till 120 dykare per dag, enligt bestämmelser från myndigheter för att bevara korallerna, men efterfrågan är desto större. Därför måste man dyka ett par dagar på andra öar innan "kvalificerar in" att dyka där.

det är en helt annan värld under vattnet
Första dyket på Barracuda point var helt fantastiskt. Vi såg stora stim av barracudas som såg ut som tornados. Man kunde även simma igenom dem!

Detta är mäktigt när man ser på nära håll......
baracuda-stim
Vi såg mängder av hajar, dock inte sådana som är farliga för människor. Men visst hörde man musiktonerna från filmen "Hajen" i huvudet....... Jag blev dock inte biten, inte ens nafsad så jag slappnade av :)
jag som posar och svävar samtidigt
jag och min dykkompis  Ben i vattnet - "hovrar" och poserar framför kameran
Vi såg även mängder av sköldpaddor, stor och små. Dessa får näring i sig genom att nafsa på korallerna. Det är magnifikt att se en skäldpadda simmandes ovanför en mot vattenytan. Det ger en fridfull känsla.
sådana här ser man många av..... så söta
Jag nog blivit lite biten av dykning. Det är underbart att sväva fram i vattnet. Skärmflygningen är fortfarande största kärleken, medan dykningen är som en ny intressant vän man vill lära känna lite bättre :)
Mycket nöjda efter ett fantastiskt dyk
Så jag har bokat två till dagar av dykning och hoppas på lite mer sol än vi har haft det de senaste dagarna. Det tar dessvärre en hel del av resekassan, men det är det värt!

//Sofia

4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder. Fantastiskt.
    /Johan

    SvaraRadera
  2. Flygning is for whimps. Dykning is da shit!!!

    SvaraRadera
  3. Geddan, du måste testa flygning först! Men, jag dykning ääääää underbart :)

    SvaraRadera